torstai 26. helmikuuta 2015

Kadonneiden lihaksien metsästys jatkuu!

Nyt kun Stellan kroppa on saatu hyvään tasapainoon, olemme jo neljän viikon ajan olleet niin sanotulla lihaskuntokaudella. Olemme tehneet mäkitreeniä, spurtteja ja liikkuneet reippaammin ja pidempiä lenkkejä. Parhaimmillaan kilometrejä on viikon aikana kertynyt huikeat 51,4 km! Näiden lisäksi olemme jatkaneet jumppaliikkeiden tekemistä kotona ja myös tehostaneet niitä. Kävimme myös kokeilemassa muutaman kerran hyppytekniikkaharjoitteiden tekemistä hallilla, jotka kuitenkin paljastivat sen, että Stellan pitää saada vielä lisää vatsa-, selkä- ja takajalkojen lihaksia. Tällä viikolla olemme aloittaneet näiden lihasryhmien vahvistamisen ja siihen asti kunnes lihaksia on saatu vahvistettua, jätämme hyppytekniikkatreenit pois ohjelmastamme. Tämä siitä syystä ettei Stella ala käyttämään väärin kroppaansa hypätessään. Ensi viikolla kokeilemme myös uudelleen vesikävelymattoa Tanjan valvovan silmän alla, toivoen että siitä olisi vihdoin Stellalle jotain hyötyä. Eiköhän tällä reseptillä saada taas tuloksia aikaan! Ainakin tunne sen suhteen on positiivinen.

Kuva: Ella Kaijärvi
Viime maanantaina Stella kävi Leena Piiran käsittelyssä. Stellan etuosan lihakset olivat Piiran mielestä aika symmetriset ja mitään lihaspuutostilasta ei ollut mainintaa. Sen sijaan oikealla edessä verenkierto oli vasenta hieman heikompi ja takapäästä vasemmalla oli vähemmän voimaa kuin oikealla. Ranka ja lantio olivat suorassa, niska kunnossa eikä lukkoja löytynyt. Aavistuksen pientä rangan vinoutta lukuunottamatta Stella oli Piirankin mielestä hyvässä kunnossa. Takapäähän pitää kuitenkin saada lisää voimaa ja Stellan pitää oppia käyttämään takajalkojaan tehokkaammin.


Tepon kanssa lenkeillä helmikuun alussa (kuva: Ella Kaijärvi)
Viime viikolla kävimme tosiaan hallilla Stellan kanssa. Voi että se oli riemuissaan kun näki yli 3 kuukauden tauon jälkeen sekä esteitä että omia agilitylelujaan. Intoa oli vaikka muille jakaa kuten videoista näkyy.






Lähtöasennossa Stellan paino on liian edessä ja vetää hyppyyn etuosalla joka kerralla. Painoa tulisi saada enemmän taakse, jotta ponnistaisi takaosalla. Ponnistaessa vetää kaulaa taaksepäin jännästi. Hypyn aikana selkä ei pysy stabiilina, joka viittaa siihen, että selänlihaksia täytyisi vahvistaa. Takaosaa voisi käyttää vieläkin aktiivisemmin. Liikkuvuutta kyllä löytyy ja fokus eteen on hyvä. Perussarjassa pää on liian pystyssä.

Nyt siis Stellan kanssa fokus siirtyy etupään vahvistamisesta takapäähän, selkään ja vatsoihin. Jatkamme etupäänjumppaa 2 kertaa viikossa, kun taas takapäätä, selkää ja vatsoja teemme päivittäin hieman vuorotellen lihasryhmiä joka toisena päivänä. Iso urakka siis vielä edessä, mutta olen luottavaisin mielin että onnistumme. Itsekin olen innostunut käymään taas säännöllisesti salilla, joten tuntuu aika hauskalta, että olemme molemmat Stellan kanssa kovalla jumppakuurilla! Katsotaan kumpi pääsee kesäkuntoon ensimmäisenä vai ylitämmekö maaliviivamme yhdessä ;) 



Kuva: Ella Kaijärvi/ helmikuun alkupuolella 2015

Ihanaa kevättä kaikille :)

6 kommenttia:

  1. Moikka, voisitko tehdä postauksen niistä jumppaliikkeistä, mitä teette stellan kanssa?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Yritän ehtiä tekemään jumppapostauksen kun vain ehdin opinnoiltani :) Kiitos toivomuksesta!

      Poista
  2. Moikka! Mielenkiinnolla olen seurannut blogiasi, kiitos kivoista kirjoituksista :)

    Olen ollut itse hyppytekniikkakurssilla pari vuotta sitten, joten muisti voi tehdä tepposet, mutta eikös tuossa perussarjassa (kuten set pointissakin) olisi tarkoitus, että koira ottaa ekan hypyn ja aloitusapuriman väliin myös takatassuilla askeleen? Nythän Stella käyttää tassut maassa apuriman jälkeen, ja juuri se saa mielestäni koiran etupainoiseksi. Jos Stella ottaisi apuriman ja ekan riman väliin myös takatassuilla loikan, olisi ponnistusvoima enemmän takapäällä ja kaaret riman yli pidempiä. Nythän Stella laskeutuu melko lähelle rimaa. Voisikohan tuota fiksata apuriman siirrolla? Toivottavasti muistan tekniikkakurssilta oikein, enkä kirjoita puuta heinää! :)

    Terv. Mirkka

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa loogiselta ja noin sen varmaan pitäisi olla. Alkavalla viikolla aloitetaan uudelleen hyppytekniikkatreenit ja yritän kiinnittää tuohon enemmän huomiota. Jospa vesijumppa olisi tehnyt tehtävänsä ja voimaa olisi tullut takapäähän edes aavistuksen verran lisää :)

      Poista
  3. Moikka,
    Voisitko tehdä postauksen eri jumppaliikkeistä, mitä teette stellan kanssa? Ja mitä kehon osaa se harjoittaisi?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, tälläinen on suunnitteilla kuten kirjoitin yllä. Kaikkea ei vain aina ehdi mutta yritetään ehtiä :)

      Poista

Jos haluat kommentoida tätä kirjoitusta, ole hyvä ja raapusta ajatuksesi alla olevaan ruutuun. :)